سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایمپلنت دندانی یا ارتودنسی

امروزه با پیشرفت علم و دانش مشکلات فرآوانی که در گذشته برای دندان های افراد به وجود می‌آمده تمامی دارای روش هایی برای درمان و یا پیشگیری می‌باشند. بسیاری از افراد نمی‌دانند بین ارتودنسی و ایمپلنت دندانی که به هر دو احتیاج دارند ابتدا باید از کدام یک برای درمان استفاده کنند. امروز در این مقاله قصد داریم تا به شما بگوییم اگر به هر دو روش درمانی ایمپلنت و ارتودنسی برای درمان نیاز دارید ابتدا باید از کدام روش استفاده کنید. با ما همراه باشید.

اول ایمپلنت یا ارتودنسی

گاهی اوقات علاوه بر اینکه دندان ها و فک ناهماهنگ و نامنظم هستند، ممکن است یک یا چند دندان نیز در قوس فکی از دست رفته باشد. در چنین شرایطی 2 مساله اساسی می تواند پیش بیاید. یکی منظم کردن دندان ها و دومی جایگزین کردن دندان های از دست رفته است. اما اینکه کدام را باید زودتر انجام داد یک چالش دیگر است. ولی نگران نباشید. زیرا در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که بین دو درمان مورد نیازِ ایمپلنت دندان و ارتودنسی ، کدام یک در اولویت نخست است و کدام را باید زودتر انجام داد.

حتما می‌دانید که روش های بسیاری برای درمان ارتودنسی وجود دارد و هر کدام از انواع ارتودنسی برای شرایطی خاص طراحی شده اند. برای مثال ارتودنسی نامرئی بیشتر مخصوص کسانی است که با طول درمان مشکلی ندارند اما با ظاهر دستگاه های ارتودنسی مشکل دارند.

اگر در شرایطی هستید که باید هم درمان ارتودنسی انجام دهید و هم کاشت دندان انجام دهید ، اغلب توصیه می شود ابتدا بریس و درمان ارتودنسی را شروع کنید. یعنی اول به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید و پس از چند ماه صاف شدن دندان ها به متخصص ایمپلنت دندان سر بزنید.

با این حال، همیشه قرار نیست که درمان ارتودنسی را قبل از کاشت دندان انجام داد. گاهی اوقات اصولا نیازی به درمان ارتودنسی پیش از کاشت دندان نیست. به عنوان مثال اگر همه یا بیشتر دندان های خود را از دست داده اید شما نیازی به ارتودنسی ندارید و تنها باید ایمپلنت بکارید.

یا مثلا اگر دندان های شما در حال حاظر منظم هستند و یا مشکل ارتودنسی ندارند باز هم نیازی به درمان ارتودنسی نیست و مستقیما می توان ایمپلنت کاشت.

ارتودنسی با روکش دندان

برخی از افرادی که نیازمند درمان ارتودنسی هستند ممکن است یک یا چند دندان خود را روکش کرده باشند. به جز سوالاتی که درباره ارتودنسی و کاشت دندان از ما پرسیده می شود، امکان انجام ارتودنسی با وجود روکش دندان هم ممکن است سوالات و ابهاماتی برای بیماران و مراجعین ما ایجاد کند.

خبر خوب این است که حتی با وجود روکش هم می تواند درمان ارتودنسی را آغاز کرد. متخصان ارتودنسی طوری بریس ها و دستگاه های ارتودنسی را به روکش متصل می کنند که به روکش آسیبی نرسد. آن ها در طول درمان مراقبند که زروکش آسیب نبیند و یا مثلا شل نشود.

اما اگر بیش از حد نگران افتادن و شل شدن روکش دندان هستند احتمالا متخصص ارتودنسی به شما ارتودنسی متحرک را پیشنهاد دهد که در آن از پلاک های متحرک و شفاف برای صاف شدن دندان ها استفاده می شود و روی دندان ها سوار می شوند.

سخن آخر

امروز در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که اگر به هر دو روش درمانی ایمپلنت و ارتودنسی برای درمان دندان های خود نیاز دارید ابتدا باید کدام یک از روش ها را انجام دهید و سپس کدام یک. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.