سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خنک کننده روغن موتور

خنک کننده روغن موتور یکی از قطعاتی است که در ماشین های کره ای به خصوص کیا موتورز و هیوندای استفاده می‌شود و دارای یک رادیاتور برای خنک کردن روغن موتور است. امروز ما در این مقاله قصد داریم تا بیشتر در مورد خنک کننده روغن موتور با شما صحبت کنیم و دلایل خرابی این قطعه را به شما بگوییم. با ما همراه باشید.

خنک کننده روغن موتور چیست؟

خنک کننده روغن موتور یا (Oil Cool) در هر وسیله نقلیه ای یک جزء اساسی موتور است. این سیستم خنک کننده در هر وسیله نقلیه باید در تمام شرایط آب و هوایی و رانندگی، به صورت فعال وجود داشته باشد. اگرچه اکثر رانندگان هرگز با کولرهای روغن موتور خود تعامل ندارند، اما مراقبت از آن ها و اطلاع از سطح سلامتی‌شان میتواند به افزایش طول عمر موتور کمک کند.

شرایط تعویض خنک کننده روغن موتور

درست مانند اغلب قطعات و لوازم یدکی هیوندای و کیا  که فرسوده شده و نیازمند تعمیر میشوند، خنک کننده روغن نیز از این قاعده مستثی نیست و نیاز به تعویض دارد. هنگامی که این بخش از سیستم خنک کننده شروع به فرسودگی یا شکسته شدن می کند، چندین علامت هشدار دهنده در ماشین شما ایجاد میکند. در این مقاله چند مورد از این علائم ذکر شده است و می تواند به راننده هشدار دهد که ممکن است خنک کننده روغن موتورش (برای مثال رادیاتور روغن موتور کیا یا هیوندای) نیاز به تعویض داشته باشد.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به ترموستات ماشین های کیا و هیوندای کلیک کنید.

وظیفه خنک کننده روغن موتور

 خنک کننده روغن موتور در واقع یک رادیاتور کوچک است که در بخش جلویی یا قدامی سیستم خنک کننده ماشین تعبیه شده است. این رادیاتور کوچک دمای روغن موتور را هنگام جریان از لوله های پیچ در پیچ داخل خنک کننده ها به طرز چشمگیری کم میکند. تمام سیستم خنک کننده موتور زمانی کار میکند که متور ماشین روشن باشد.

علائم خرابی رادیاتور روغن موتور

1.     نشت روغن از خنک کننده روغن موتور یا رادیاتور روغن:اگر متوجه وجود نشت روغن در زیر موتور خود شده اید، همیشه توصیه می شود با یک مکانیک حرفه ای تماس بگیرید تا او بتوانند تشخیص دهد که نشت روغن از کجا است و به سرعت آن را تعمیر می کنند. با نشت روغن، موتور توانایی روغن کاری خود را از دست می دهد. این امر می تواند به دلیل افزایش اصطکاک ناشی از عدم روانکاری مناسب، باعث افزایش دمای موتور و سایش قطعات به هم شود.

2.     وجود روغن در سیستم خنک کننده

3.     وجود مایع خنک کننده در روغن

4.     نشت مایع خنک کننده موتور از کولر روغن: اگر نشت اندک است، ممکن است متوجه نشت مایع خنک کننده روی زمین درست زیر خودرو خود شوید. اما اگر نشت زیاد باشد، احتمالاً متوجه بالا آمدن بخار از کاپوت وسیله نقلیه خود خواهید شد. اگر با این مشکل روبرو شدید لازم است که خیلی زود با یک تعمیرکار یا مکانیک حرفه ای تماس بگیرید زیرا اگر به اندازه کافی مایع خنک کننده از رادیاتور یا کولر روغن نشت کند، می تواند منجر به بروز مشکلات بیش از حد در رابطه با موتور و خرابی قطعات مکانیکی دیگر شود.

سخن آخر

زمانی که با هر یک از علائم بالا روبرو شدید حتما با یک مکانیک خوب تماس بگیرید. اگر ماشین شما یکی از محصولات کیا یا هیوندای است میتوانید برای خرید رادیاتور روغن موتور یا خنک کننده روغن موتور با فروشگاه مجازی لوازم یدکی خودرو تماس بگیرید. برای خرید و یا تهیه هر کدام از لوازم یدکی هیوندای و یا قطعات کیا نیز میتوانید با ما تماس بگیرید تا ما شما را راهنمایی کنیم.